TEMA: KARL HANSEN REISTRUP – SKØNVIRKE

Foyer i Aarhus Teater

Der findes forskellige stilarter til alle tider. Vi lever i en tid hvor man primært bygger arkitektur med rene, store flader uden ornamenter eller dekorationer. Men sådan har arkitektur og design (heldigvis) ikke altid set ud. Det vil vi vise ved at sætte fokus på stilretningen Skønvirke, som desværre kun fik en ganske kort opblomstring i Danmark omkring 1900. Vi stiller skarpt på kunstneren, designeren og formgiveren Karl Hansen Reistrup (1863-1929), som stort set er gået i glemmebogen, også selvom hans dekorationer i dag er fredede, og i vores øjne noget af det mest eventyrlige og overdådige som er skabt herhjemme.

Glasmosaik med iris som motiv. Aarhus Teater

I dette tema tager vi forbi Aarhus Teater og Københavns Rådhus. For her vi finder nogle af Reistrups absolut smukkeste udsmykninger og eksempler på Skønvirke. Som navnet hentyder, er der fokus på det skønne, og stilretningen som er knyttet til starten af 1900, er en særlig dansk pendant til de udlandske samtidige stilretninger som Jugenstil, Art Nouveau og Arts and Crafts-bevægelsen.
Fælles for dem alle er, at inspirationen til formsproget blev hentet i naturens svungne linje og organiske former. I design, billedkunst og, ikke mindst, arkitektur var man inspireret af alt fra naturens verden – planter, blomster, insekter og dyr. Der blev ikke sparet på farver og dekorationer, og ved hjælp af nye teknikker som, eksempelvis, bøjet jern, kunne man lettere efterligne planters stængler og blomster.

Samtidig er perioden kendetegnet ved at forbinde flere kunstarter på én og samme tid, og resultatet blev ét samlet hele med fokus på det gode håndværk og kvalitet. Flere kunstnere genopdagede gamle håndværksmæssige tekniker og tog på den måde afstand fra industrielle massefremstillinger. I Danmark findes der kun ganske få eksempler på denne dekorative stilretning og netop derfor er Reistrup interessant at kigge nærmere på.

Glasmosaik med roser som motiv. Aarhus Teater

Karl Hansen Reistrup (1863-1929) var uddannet som bl.a. billedhugger og porcelænsmaler. Hans virke som kunstner blev som illustrator, billedhugger og keramiker samt som underviser. Fra 1888 og i adskillige år frem fungerede han som kunstnerisk leder af Kählers keramiske værksted i Næstved, hvor han var med til at udvikle og designe nogle af Kählerfabrikkens første store successer med især dyre og plantemotiver. Men det er især hans udsmykninger i keramik, glasmosaik og maleri, som vi vil sætte fokus på i dette tema.

Kragefrise på Københavns Rådhus

Da Reistrup begyndte at samarbejde med ariktekten, Hack Kampmann, omkring år 1900, tog de store udsmykningsopgaver fart. I flæng kan nævnes Landsarkivet i Viborg, Carlsberg, Kalø Jagtslot, dele af Ny Carlsberg Glyptotek, Marselisborg Slot, det tidligere Statsbibliotek, Københavns Rådhus og Aarhus teater.
I alle disse bygningsværker indgår Reistrups dyre- og planteudsmykninger som en helt essentiel del af arkitekturen, der både fortæller historier om eksotiske dyr fra fjerne lande, men også om Danmarks egen flora og fauna. Flere af stederne er der gjort brug af en særlige form for flisemosaik; fremfor at male motivet på små firkantede fliser, udviklede Reistrup, i samarbejde med Kähler, en teknik hvor hvert stykke mosaik svarede til én farvet brik i det samlede motiv.

Facaden på Aarhus Teater. Foto: Reistrup – udsmykninger og keramik

Aarhus teater (opført 1898-1900) er det tætteste vi kommer Skønvirke-arkitektur herhjemme. Man kan sige, at teateret er et udtryk for Gesamtkunstwerk, hvor flere kunstarter er blandet sammen. Designeren og kunstneren er tilstede i alle detaljer; lige fra skuespillerne på scenen, til loft- og vinduesudsmykningerne og helt ned til udformningen af dørhåndtag. Vi har kun ganske få af sådanne bygningsværker herhjemme, men hvis man tænker ud over landets grænser, kan man sammenligne det med Gaudí i Spanien eller arkitekten, Victor Horta, i Bruxelles.

Flyvende svaner i loftet. Aarhus Teater

Aarhus teater er én stor samlet scenografisk kulisse med teatralske udsmykninger og fængende detaljer, og allerede på facaden kan man nærmest fornemme den “udanske” stil i det sanselige samsurium. Det hele er skabt i tæt samarbejde mellem kunstneren Reistrup og arkitekten Kampmann.

I foyeren ses overvældende blomsterdekorationer overalt i loftets hvælvinger, og dertil er vinduerne udformet som glasmosaik med plantemotiver af iris og tulipaner. Det hele får et eventyrligt skær i aftenbelysning, og giver en ganske særlig stemning, når teateret benyttes. Inde i selve teatersalen ses dekorationer i forgyldt stuk, og i loftet svæver hvide svaner omkring den store lysekrone. Koblingen mellem teatrets univers og naturen er et gennemgående tema i hele husets indretning og stil, som konstant fanger ens blik og imponerer.
Det emmer simpelthen af eventyrlighed og overdådighed.

Aarhus Teater

Også på Københavns Rådhus (1894-1905) findes flere af Reistrups udsmykninger af danske planter og danske fugle, ofte med særlige symbolværdier. Rådhusets arkitekt, Martin Nyrup, samarbejdede med et hav af billedhuggere og kunstnere i tilblivelsen af den imponerende bygning.
Reistrup skabte adskillelige flisemosaikker af krager og måger; de typiske danske fugle samt det genkendelige danske landskab var et oplagt valg af motiv på hovedstadens Rådhus – og et udtryk for dyrelivets vigtige betydning.

Flyvende måger i loftet. Københavns Rådhus

Som det så tit sker, når vi går i gang med at udforske emner og temaer her på KULTURKANALEN, kunne vi blive ved med at skrive om eksempler på Reistrups Skønvirke – særligt fordi man som beskuer let bliver betaget og overvældet af alle hans detaljer, hvor øjet nærmest ikke kan følge med. De eventyrlige, dekorative og farverige udtryk sætter gang i fantasien og lader kunsten blomstre videre ud over selve materialet.

Derfor vil vi slutte af med at sige: tag ud og oplev Reistrups dekorationer med egne øjne! Køb en billet til Aarhus Teater næste gang du er i byen, deltag i en omvisning på Københavns Rådhus eller besøg “Smykkeskrinet” i Aarhus, som det hedder i daglig tale, når det efter renovering bliver tilgængeligt igen.

Selv har vi et lille håb om, at arkitekturen herhjemme igen vil hoppe på den dekorative og farverrige bølge i fremtiden – helst med inspiration fra naturens mønstre, farver og former.

Dekorationer med træer, fiskenet og planter. Københavns Rådhus

Fotos af KULTURKANALEN, hvis ikke andet er angivet.

Kilder: Peder Rasmussen: Reistrup – udsmykninger og keramik.

2 thoughts on “TEMA: KARL HANSEN REISTRUP – SKØNVIRKE

  1. Kære Kulturkanalen.

    Bare lige for at sige, at jeg er meget glad for jeres Nyhedsbreve, det er nogle spændende og dejlige emner I tager op. Interessant at se de fine eksempler på Skønvirke her i Danmark

    Mange venlig hilsener. Tove Julie Baadsgaard

    tir. 7. apr. 2020 kl. 17.13 skrev KULTURKANALEN :

    > kulturkanalen posted: ” Foyer i Aarhus Teater Der findes forskellige > stilarter til alle tider. Vi lever i en tid hvor man primært bygger > arkitektur med rene, store flader uden ornamenter eller dekorationer. Men > sådan har arkitektur og design (heldigvis) ikke altid set ud. De” >

    Like

    1. Kære Tove
      Tusind tak for din fine hilsen!
      Vi er virkelig glade og taknemmelige for, at du læser med – og, at du kunne lide indlægget om Skønvirke 🙂
      God dag!
      Kh
      Ida og Nanna

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Create your website at WordPress.com
Get started
%d bloggers like this: